Hopp til innholdet Hopp til hovedmenyen Hopp til bunnmenyen

Nonfigurativ musikk presenterer: Michael Duch, Marianne Lie og Lene Grenager

Nonfigurativ musikk presenterer: Michael Duch, Marianne Lie og Lene Grenager

Tider

  • Fredag 29. april 2016, fra 18:00

Billetter

I døra

Alle: 100,-

Musikk av Bjørn Fongaard og Lene Grenager
Moderne norsk musikk for strykeinstrumenter av Bjørn Fongaard (1919-1980) og Lene Grenager (1969). Marianne Lie (cello) og MIchael Duch (bass) er begge ansatte ved institutt for musikk, NTNU i Trondheim, hvor de forsker på nye uttrykksformer for cello og bass. På denne konserten presenterer de verk av to unike norske komponister.

Lene Grenager vil selv være tilstede ved konserten og gi et lite innblikk i sin musikk og den norske samtidsmusikken.

MUSIKERE OG KOMPONISTER:
Michael Francis Duch ( Trondheim, 1978) spiller kontrabass og er førsteamanuensis ved Institutt for musikk, NTNU. Han har vært med på over 50 utgivelser i ulike format, inkludert to soloalbum, og har spilt konserter i Europa, Asia og Nord-Amerika. Duch spiller i en trio med John Tilbury og Rhodri Davies, i rockebandet Dog & Sky, improkvartetten LEMUR med Bjørnar Habbestad, Hild Sofie Tafjord og Lene Grenager, frijazz med trioen EN EN EN med Tor Haugerud og Eirik Hegdal samt i flere andre konstelasjoner. Ad hoc samarbeid inkluderer Pauline Oliveros, Mats Gustafsson, Christian Wolff, Tony Conrad, Joëlle Léandre og andre.
Han fullførte i oktober 2010 Kunststipendiat-prosjektet “Friimprovisasjon – Sjanger og Metode” på friimprovisasjon og improvisasjonsbasert eksperimentell musikk.

Marianne Baudouin Lie er cellist med studier fra Royal College of Music i London, Musikhögskolan i Göteborg, Barratt Dues Musikkinstitutt og NTNU Musikkonservatoriet. Høsten 2013 startet hun et treårig kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU. Hun jobber ellers med Alpaca Trio, Trondheim Sinfonietta og med egne prosjekter. Hun er en pådriver for samtidsmusikk og jobber gjerne på tvers av genre. Hun spiller også barokkcello og bruker også dette instrumentet på tvers av musikkgenrene. Lie har vunnet priser i sin studietid i Storbritannia og vært ansatt som assistent ved Royal Welsh College of Music and Drama i Cardiff, Wales, før hun i 2001 etablerte seg i Trondheim. Siden 2007 har hun jobbet for Trondheim kammermusikkfestival og har gjennom flere år vært prosjektleder for Trondheim International Chamber Music Competition (TICA).
makingsense.no
cello.no

Lene Grenager er både cellist og komponist.
Hun har skrevet for ensembler som Oslo Filharmonien, Cikada, Bit 20, Trondheim Sinfonietta, Trondheim Symfoniorkester, Alpaca, Ensemble Zwischentöne. Hun har hatt portrettkonserter på Ultima og Borealis og er blitt framført på festivaler som Huddersfield Contemporary Music Festival, Novembermusik,
Sound of Stockholm, Ilios og Kalvfestivalen.
Som cellist jobber hun først og fremst med improvisasjon hovedsakelig i kvartettene SPUNK og Lemur og i duo med Sofia Jernberg. Med disse ensemblene har hun spilt konserter i hele Europa og i USA og på festivaler som Donaueschinger Musiktage, Huddersfield CMF, Tectonics, Novelum, Moldejazz og Kongsberg Jazzfestival. I tillegg har hun holdt enkeltkonserter og samarbeidet med Joelle Leandre, Sten Sandell, Ellen Fullman, Albatrosh, Trondheim jazzorkester og Phantom Orchard Orchestra. Grenager er opptatt av notasjon og hvordan ulike måter å notere musikk på påvirker musikerne og det klingende resultatet. Hun samarbeider med utøvere fra ulike tradisjoner, noe som har resultert i at hun jobber både med nøyaktig noterte partiturer og grafiske partiturer. Elektronikk og sampling inngår som en integrert del i flere av hennes verk. Hun har medvirket som produsent, musiker og komponist på et rekke utgivelser bl.a. med soloutgivelsen «Slåtter, slag og slark», «Affinis-suite» og «Systema naturae», som ble nominert til Spellemannprisen i to kategorier i 2013. I periodene 2009-2013 og 2002-2004 hadde hun arbeidstipend fra Statens Kunstnerstipend. Hun har også blitt tildelt de unges
Lindemanpris 2002.
www.grenager.no

Bjørn Fongaard var gitarist og komponist, og nevnes med selvfølgelighet når noen snakker om kvarttonegitarer og musikk for dem, men hvem gjør vel det? På dagtid var han seksbarnsfar, musikklærer ved Musikkhøgskolen og evig student som fordypet seg i astrofysikk, anatomi, kjemi, religion, matematikk, fysikk, paleontologi og språk for å få et grundigere filosofisk og ekstensielt perspektiv på sin komponering. På kveldstid derimot var han aktiv jazz- og popmusiker som spilte med de største stjernene i tillegg til å være hyppig brukt studiomusiker. Han ble født i 1919 men døde allerede i 1980, 61 år gammel. Hvordan rakk denne mannen å bli den mest produktive komponisten som Norge noensinne har fostret, og hvorfor har så få hørt om ham? Fongaard var altså lysår forut for sin tid, og det er altså omtrent nå, for det er i vår tid at komponister bruker hans mikrotonale teknikker i forbindelse med for eksempel folkemusikalske intervaller som faller utenfor den tonale skalaen.

Sted

Veierland velforening