Hopp til innholdet Hopp til hovedmenyen Hopp til bunnmenyen

Synes du kalenderen er tom? Finn ut hvorfor vi ikke kan hente arrangementer fra Facebook.

Heftig butikk?

Onsdag 26. januar 2011

Ikke hørt navnet Groupon enda? Det vil du snart.

Groupon er en nettbasert gruppekjøpstjeneste som raskt holder på å bli synonymt med kjøp av daglige tilbudskuponger på nett.

Tjenesten har siden oppstarten i november 2008 spredt seg som ild i tørt gress og uttrykket "å kjøpe en Groupon" har nå befestet seg som et eget begrep blant amerikanere.

Nettopp derfor har jeg gruppekjøptt med en tanke om å skrive et innlegg rundt temaet gruppekjøp og rabattkuponger en stund nå, men det var ikke før det i forrige uke ble bekreftet at Google kaster seg inn i dette markedet med sitt "Google Offers" at det havnet tilbake på agendaen min.

Gruppekjøp

Et gruppekjøp i den forstand dette innlegget tar for seg er en tidsbegrenset kampanje som tilbys gjennom et nettsted hvor man som kjøper kan delta i et kjøp av en vare eller tjeneste til en rabatt opp mot 90%, men som oftest rundt 50-60% av ordinær kjøpspris.

Disse tilbudene blir først gyldige når x antall kjøpere har benyttet seg av tilbudet. Kupongene må da benyttes innen en viss tid.

Dette markedet i enorm vekst har vist seg å være svært lukrative for tjeneste-tilbydere som Groupon. 

Groupon er til nå muligens den best kjente av disse tjeneste, men det finnes også andre som LivingSocial og Tippr.

Selv om kuponger er en gammel og kjent affære, så har disse tjenestene sitt utspring i teknologiorienterte tilbudssider som Woot.com som i snart 7 år har spesialisert seg på daglige tilbud på teknologi-orienterte produkter.

En av de store forskjellen sett bort ifra at det er tredjeparter som tilbyr tjenestene er at Woot.com baserer seg på et begrenset varelager, noe Groupon ikke nødvendigvis gjør. For Groupon er det kun et minimum antall som må oppfylles for at tilbudet er gjeldenende. Man kan sette et maks antall kuponger man ønsker å utstede, men utfordringen er ofte at de som skal utstede kupongene ikke nødvendigvis har de nødvendige forutsetninger for å kalkulere dette og dermed ender opp med å utstede langt flere enn de nødvendigvis burde.

Det kan være både av hensyn til kapasitet eller fortjeneste/tap pr. solgte vare/tjeneste.

En ting gruppekjøp har vist er at det kan føre til enorm respons over et relativt kort tidsrom. Dette kan igjen føre til enorme konsekvenser for en liten bedrift som verken har den arbeidsmessige kapasitet eller varebeholding til å møte etterspørselen.

I ettertid har en del kjøpere av Groupon tilbud følt at de verken fikk den varen eller tjenesten de så for seg. For en bedrift som ønsker å eksponere seg mot potensielt nye kunder vil dette være definisjonen av en totalt mislykket kampanje.

Andre argumenterer med at tjenester som Groupon kun appellerer til det som så godt kalles "bargain hunters" på engelsk. De som kun er på utkikk etter et tilbud og som i utgangspunktet ikke ville kjøpt varen til full pris.

Som næringsdrivende er det viktig å sette en pris på varen sin som på korrekt vis både forespeiler tilbud og etterspørsel, men også kvalitet og kost.

Mange næringsdrivende står ovenfor en situasjon hvor man ønsker å øke eksponeringen sin mot nye kunder og ser seg om etter den rimeligste måten å oppnå dette på.

En tilsynelatende rimelig kampanje kan vise seg å bli det totalt motsatte da den næringsdrivende vil bli nødt til å hedre disse kupongene til de har utløpt. Dette kan være salg med et direkte tap og med en uvisshet om at den samme kunden kommer tilbake igjen for å kjøpe vare til full pris.

Det er med god grunn at de aller fleste lojalitetsprogrammer er utformet slik at de ikke utløser noen premiering før etter at kjøperen har vist seg lojal mot selgeren.

Teknologibølgen

Mark Pastore, eieren av Incanto, en San Francisco basert restaurant skrev i oktober i fjor et innlegg hvor han forsvarte selskapets posisjon på å utebli fra booking tjenesten OpenTable.

For Incanto så var argumentet det at de ga bort marginene sine til OpenTable kun for å få gjester inn døren. Gjester de ikke visste om de ville se igjen.

Ofte ville et bord reservert gjennom OpenTable ende med tap for restauranten, men håpet om å få de samme gjestene tilbake ved en senere anledning gjør at mange forblir.

Problemene som nå har meldt seg for mange restarantører er nemlig det at gjestene benytter OpenTable gang på gang. De ender derfor opp med å måtte betale OpenTable den samme andelen gang på gang for de returnerende gjestene.

Restauranter som har valgt å trekke seg fra OpenTable har opplevd å miste en stor del av kundegrunnlaget sitt.

Setter du i gang en kampanje er du nødt til å hedre tilbudet. Dette fikk Jennifer London, en 38-åring fra New York erfare da hun åpnet en ny smoothie bar.

Hun tilbød kuponger gjennom Groupon for alt på menyen til $3 stk. Det betydde at Groupon ville ta $1.50 og hun satt igjen med det samme. Dette var varegrupper som til vanlig ble solgt for $5.50 til $7.75.

Hun skulle nok senere ønske at hun spesifiserte en maksgrense for antall kuponger. Innen 45 min hadde minimumsgrensen på 50 kuponger blitt nådd og innen tiden gikk ut var det solgt hele 1300 kuponger til 400 mennesker.

Det betydde at hun ville bli nødt til å produsere smoothies for $9100 og kun få betalt $1800 for disse.

Tjenester som Groupon og OpenTable innehar farer som på sikt kan føre til at konsumenter selv gjør opp en mening om hva den "korrekte" prisen for en vare eller tjeneste burde være og velger bort tilbydere kun basert på et priskriterie.

Det blir åpenbart at dette i større og større grad handler om en teknologidrevet industri som er på kollisjonskurs med den tradisjonelle servicenæringen.

Tjenester som i utgangspunktet skal finne løsninger på dagligdagse utfordringer som markedsføring ender med kollisjon mellom motstridende interesser.

Det hjelper heller ikke stort at tjenester som OpenTable i dag er verdsatt til $1.7 milliarder, eller nærmere 10 milliarder kroner.

Google forsøkte i 2010 å kjøpe Groupon for $6 milliarder, eller 35 milliarder kroner.

Disse tallene baserer seg ikke på hvor mye verdi Groupon eller OpenTable har tilført sine kunder, men det enorme potensialet som ligger i å kunne kreve opp mot 50% av en transaksjon mellom kunde og selger.

Dette er i seg selv heller ingen ny idé. Kortselskaper som bla Visa og MasterCard har tjent store penger gjennom årene på en prosentvis kommisjon av transaksjoner mellom kunde og selger.

Noen tips fra Inc. Magazine om hvordan å bruke Groupon kuponger:

  • Sett opp et grundig regnestykke slik at du kan vurdere hvorvidt du kan bære kostnaden for rabatten til kunden og andelen til Groupon.

  • Sett et maksimalt antall basert på hva du kan bære finansielt, men også av hensyn til kapasitet.

  • Vær forsiktig med kontaktinformasjon da det kan føre til en flom av henvendelser.

  • Vær sparsommelig med tilbud. For mange tilbud vil drive ned verdisettingen av tjenestene/varene dine og føre til at kundene kun handler når de har kuponger.

Gjør egne undersøkelser

Erfaringene som næringsdrivende og kundene deres har fra bruk av nettbaserte markedsføringskanaler burde til syvende og sist være positive. Hverdagen for mange forandrer seg i et forrykende tempo og det vil føre til at man uten grundig overveining kaster seg på bølger, ofte generert av medier som omtaler konkurrenters suksesshistorier.

Det beste man kan gjøre både som næringsdrivende, men også som forbruker er å holde seg oppdatert, kryssjekke kilder og være kritisk. Da vil man se at utbyttet vil bli desto høyere.

Tekst: Alexander Joyce Foto: Alexander Joyce

Referanser:

The Dark Side of Groupon Sites

Groupon.com

Inside the cult of Groupon

The problem with Groupon

Is the Groupon Bubble about to Burst?

4 Tips for Using Groupon Coupons

Is OpenTable Worth it?

OpenTable, Inc.